Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2013

Στο δρόμο για τις πανελλαδικές του 2013. Ο μαθητής ως Μάνατζερ του εαυτού του.



*Του Αριστείδη Νότη

Σύμφωνα με τη θεωρία του management, οι βασικές λειτουργίες που πρέπει να ακολουθήσει μια επιχείρηση ή ένας οργανισμός που επιδιώκει την αποτελεσματικότητα είναι τέσσερις. Αυτές είναι η λειτουργία του Προγραμματισμού (Planning), της Οργάνωσης (Organizing), της Διεύθυνσης (Directing) και του Ελέγχου (Controlling). Οι παραπάνω λειτουργίες δεν έχουν εφαρμογή μόνο σε επίπεδο επιχειρήσεων αλλά εφαρμόζονται (ή πρέπει να εφαρμόζονται) από όλους εκείνους που επιδιώκουν στη ζωή τους την αριστοποίηση. Δηλαδή την επίτευξη των τιθέμενων στόχων τους με τις ελάχιστες δυνατόν θυσίες.

Προσαρμόζοντας λοιπόν τον παραπάνω ορισμό στο επίπεδο της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα δούμε πως αυτός μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές – και ειδικότερα αυτούς που προετοιμάζονται για τις πανελλήνιες εξετάσεις – στην αποτελεσματική επίτευξη των στόχων τους.

Στάδιο 1ο : Προγραμματισμός

Στο στάδιο αυτό ο μαθητής (υποψήφιος φοιτητής) πρέπει να δώσει σαφείς απαντήσεις στα ερωτήματα:

1. Τι θέλω; Πρέπει δηλαδή να αποσαφηνίσει τον κλάδο σπουδών που θα ακολουθήσει. Για παράδειγμα τον ενδιαφέρουν σπουδές στην οικονομία, στην ιατρική, στην πληροφορική κτλ. ;
2. Πότε το θέλω; Προφανώς και ο μαθητής πρέπει να είναι έτοιμος για τις πάσης φύσης εξετάσεις του έως το τέλος Απριλίου, έχοντας κατακτήσει το κυρίως μέρος της εξεταστέας ύλης με λεπτομέρεια.
3. Πού θέλω; Εδώ πρέπει οι στόχοι να γίνουν ακόμα πιο ξεκάθαροι. Πρέπει δηλαδή να τεθεί μια προτεραιότητα στις σχολές και τα ιδρύματα που ο μαθητής θα ήθελε να φοιτήσει (Ε.Μ.Π., Ο.Π.Α., Α.Π.Θ. κτλ…).
4. Πώς θα το κάνω; Ποιον δρόμο προετοιμασίας θα ακολουθήσει προκειμένου να πετύχει τους στόχους του.


Στάδιο 2ο : Οργάνωση

Η Οργάνωση είναι η λειτουργία με βάση την οποία το συνολικό έργο που προσδιορίζεται στον προγραμματισμό διαιρείται σε επιμέρους καθήκοντα, οι ενέργειες και οι πόροι, συντονισμένα κατευθύνονται αποτελεσματικά προς την υλοποίηση των στόχων.
Σε ό,τι λοιπόν αφορά τους υποψηφίους μαθητές, η οργάνωση επιτυγχάνεται με:

1. Χρονοδιάγραμμα, το οποίο πρέπει να περιγράφει για κάθε μάθημα πότε θα ολοκληρωθεί η εξεταστέα ύλη, πόσος χρόνος θα αφιερωθεί σε επαναλήψεις, την πορεία της ύλης ανά μήνα.
2. Ταξινόμηση των δραστηριοτήτων που απαιτούνται για την πραγματοποίηση των στόχων που έχουν οριστεί στη φάση του προγραμματισμού. Δηλαδή να υπάρξει μια λεπτομερής κατανομή των μαθημάτων εντός της εβδομάδας. Για παράδειγμα ο μαθητής μπορεί να επιλέξει μια ημέρα την εβδομάδα, όπου θα κάνει γενική επανάληψη του μαθήματος που αυτός θα ορίσει (π.χ. κάθε Δευτέρα θα κάνει επανάληψη στα μαθηματικά ή την ιστορία). Κατά αυτό τον τρόπο δεν θα κρατά απόσταση με την ύλη που είχε προγενέστερα διδαχθεί και το διάβασμά του θα χαρακτηρίζεται από μια συνέχεια.

Στάδιο 3ο : Διεύθυνση

Με τη Διεύθυνση επιδιώκεται η ενεργοποίηση του δυναμικού του ατόμου, όχι μόνο προς όφελος της επιτυχούς εκπλήρωσης της εργασίας που του έχει ανατεθεί, αλλά και της εξέλιξης του ως προσωπικότητας. Κύριοι σκοποί της εν λόγω φάσης θα μπορούσαν να οριστούν:

1. Η παρακίνηση για αποτελεσματική και στενή συνεργασία, μεταξύ μαθητή – καθηγητών – γονέων. Αυτό σημαίνει ότι το κάθε μέρος ξεχωριστά πρέπει να κατανοεί τις ανάγκες, τις δυνατότητες, τους περιορισμούς του άλλου.
2. Η επίτευξη ευχάριστου και συγχρόνως δημιουργικού κλίματος, τόσο στο σχολικό όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον, που να βελτιώνει την απόδοση και να ανατρέπει τη ρουτίνα του στενά καθορισμένου ωραρίου μελέτης.
3. Η ενίσχυση της αποτελεσματικής επικοινωνίας μεταξύ των μερών του προαναφερθέντος «τρίπτυχου». Αυτό προϋποθέτει από τα μέρη ενεργητική ακρόαση, περιορισμό των προκαταλήψεων τους και γενικότερα ειλικρινή προσπάθεια να βελτιώσουν τη διαδικασία της μεταξύ τους επικοινωνίας.

Στάδιο 4ο : Έλεγχος

Ο Έλεγχος (controlling), ως σκοπό έχει να μας ανατροφοδοτήσει με χρήσιμες πληροφορίες, τόσο κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας προς τις εξετάσεις, όσο και κατά την ολοκλήρωσή του σχολικού έτους. Με τον τρόπο αυτό βρισκόμαστε σε μια διαρκή επαφή με τους στόχους που έχουμε ορίσει, ελαχιστοποιούμε τις πιθανότητες απόκλισης από αυτούς, αυτοαξιολογούμαστε, αναθεωρούμε ή υιοθετούμε πρακτικές. Προτεινόμενες ενέργειες είναι:

1. Η θέσπιση τακτικών συσκέψεων μεταξύ μαθητή – καθηγητών – γονέων, ώστε να διαπιστώνεται η πρόοδος προς την κατεύθυνση της πραγματοποίησης των στόχων.
2. Η καταγραφή των επιμέρους τεστ και διαγωνισμάτων καθ’ όλη την διάρκεια της προετοιμασίας και η στατιστική τους επεξεργασία.
3. Η ενασχόληση κατά διαστήματα με θέματα που έχουν τεθεί κατά τα παρελθόντα έτη στις πανελλήνιες εξετάσεις, έτσι ώστε να διαπιστώνεται ο βαθμός ετοιμότητάς μας.
4. Η σύγκριση της απόδοσής μας με μαθητές που βρίσκονται στο ίδιο μαθησιακό επίπεδο με το δικό μας.
5. Η μέτρηση της αποτελεσματικότητάς μας στο τέλος. Η αποτελεσματικότητα είναι το πηλίκο μεταξύ επιτευχθέντων και επιδιωκόμενων στόχων.

Εν κατακλείδι ο έλεγχος δεν είναι κάτι που θα πρέπει να φοβόμαστε αλλά να επιδιώκουμε, πρόκειται για μια διαδικασία που μας βελτιώνει και μας βοηθά στη ανάπτυξη του επιπέδου «αυτογνωσίας» μας, αλλά και στην επιλογή εκείνων των πρακτικών και στόχων που συνάδουν τόσο με την προσωπικότητά μας όσο και με τις δυνατότητές μας.

Αυτό που αξίζει ως επίλογο να γράψω, λόγω της μακροχρόνιας επαγγελματικής επαφής μου με υποψηφίους πανελλήνιων εξετάσεων, είναι ότι η επιτυχία στις εξετάσεις δεν εγγυάται σε καμία περίπτωση την επαγγελματική και προσωπική επιτυχία. Είναι όμως μια διαδικασία που εάν αξιοποιηθεί σωστά, μπορεί να αποτελέσει αφορμή απόκτησης μιας γενικότερης καλλιέργειας - κουλτούρας μάθησης και διαρκούς αυτοβελτίωσης. Το γεγονός αυτό είναι ικανό να οδηγήσει το άτομο στο μέλλον σε ορθότερες επιλογές, άρα και να αυξήσει τις πιθανότητες ικανοποίησης των αναγκών ολοκλήρωσής του.

*Ο Αριστείδης Νότης είναι οικονομολόγος - συγγραφέας/ εκπαιδευτικός στα Εκπαιδευτήρια Σ.Αυγουλέα - Λιναρδάτου. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την εκπαίδευση των οικονομικών μαθημάτων μέσω νέων τεχνολογιών και είναι συνιδρυτής των εκπαιδευτικών - οικονομικών sites: www.aoth.edu.gr & www.aode.gr .
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο προσωπικό του ιστότοπο
www.arisnotis.gr


Πηγή: in.gr